You gotta learn to reduce, reuse, recycle.

Imorgonbitti börjar jag min sluta-konsumerasåförbannatmycket-pakt. Så jag börjar 5 januari och slutar 5 april. Då kan jag få göra ett uppehåll ett tag men förhoppningsvis börjar jag igen. Hur som helst, måste göra lite regler och jag kan lika gärna skriva dom här så att jag inte kan fuska. För det här kommer bli asjobbigt för mig som ALLTID tröstshoppar. Nåväl, 5 regler: (kan komma att kompleteras om jag upptäcker något jag missat)

1. Jag får inte köpa några kläder, smycken, accesoarer, skor, smink, böcker, musik, tidningar, filmer, elektronikprylar, inredning eller dylikt under de fyra kommande månaderna.

2. Det är förstås okej att ta emot en gåva som innehåller något som passar in under ovanstående kategorier men det betyder inte att jag kan gå och shoppa bara för att mamma betalar. (gåva = något jag inte visste att jag skulle få)

3. Utifall att det skulle komma upp en situation då någonting oväntat går sönder eller tar slut så får jag om nödvändigt ersätta detta. (ex. kan jag räkna med att min foundation och mitt schampo kommer ta slut eller att min plånbok går sönder) Om möjligt, så ska den nya prylen vara ekologisk.

4. Att köpa tyg & sedan själv tillverka ett plagg är okej. Egentligen är ju det också komsumtion men då jag inte har tid att sy särskilt mycket och mest gör det som en kul grej så godkänns det i måttliga mängder. Samma sak gäller eventuella penslar, kol, färger eller papper som ska användas för att måla eller rita. Man kan ju inte ge upp sina intressen. (födelsedagspresenter och dyl. är sjävklart tillåtet)

5. För att inte lägga alla pengar jag får över på fika så ska jag spara minst 600 kronor i månaden. Då har jag 600 att leva på och det bör inte bli så svårt. Dom sparade pengarna ska jag använda i sommar.



Jaha, kan man ju undra, varför gör jag detta? Jo, det senaste halvåret har jag inte kunnat gå en timme på stan utan att handla någonting. Vet inte hur jag har fått ihop det ekonomiskt men jag har slösat sjukt mycket pengar på framförallt kläder. Dels är det jävligt dumt att spendera alla sina pengar och inte spara någonting till resor och dyl. Men framförallt är det kass för vårt stackars jorklot när vi konsumerar klädesplagg i lika stora mängder som toapapper.

Näe, nu ska jag klicka hem ett par skor från HM innan min tid är ute.... Puss.

P.s. har inte riktigt bestämt mig för om jag ska köra tre eller fyra månader. Det beror nog lite på hur jobbigt det blir...

Kommentarer
Postat av: Elli

naaw nu blir jordklotet glad igen

2010-01-05 @ 16:34:12

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0