Knoppar brister


Ledig dag

Är det inte fint med en ledig dag då och då? Har inte gjort något storartat
men klämt in både några avsnitt vänner, kattpussar, lunch på stan och
så några balklänningar. Tänka så mycket bättre än en vanlig tisdag!

Igår var jag med nästan alla mina smurfar på gamla Yngves och drack öl
(eller jag drack vin men det fattar ni ju). Jag lyckades med bedriften att
blutootha en bild på oss från Mallorca till en okänd (ska kanske lägga till
att mitt "bluetooth-namn" namn var Carl XVI Gustav). Johanna däremot
uppfann orden partyfest och hemmarejv. Går att mixa lite hur man vill.
Det kan sammanfattas till en ovanligt bra måndagkväll, en partyfest!

Nu ska jag ägna mig åt 1984 och lite mattetal. Kanske.

P.s. Julen är visst officiellt slut för länge sen, så idag åkte tomteluvan av.

Syster


Dör

Jag har inte på något sätt kraft att stå på egna ben.

Fan och lite mer

Onsdagsblogg

Jag bloggar ovanligt mycket på onsdagar. Kanske för att det oftast är
veckans mest händelselösa dag.

Det betyder förstås att jag inte har något vettigt att skriva heller. Mer
än att allt tuffar på, inte helt som vanligt men på ett ungefär. Ikväll
måste jag packa, plugga och städa. Fast mest av allt ska jag leka med
min lille kissemiss. Känns inte kul alls att åka ifrån honom imorgon.

Jaja, vi hörs väl.

En tredje liten episod



- Vi leker att vi är tvillingar, skrek min bästa kompis till mig, vi kan
kalla henne Nettan, för det spelar egentligen ingen roll vem det var.

Jag sprang in i vårt vardagsrum och drog fram några stolar som stod runt
bordet.
- Här kan vi bo, ropade jag, och här kan våran pool vara. Jag pekade
på vår klarblå matta som låg i ena änden av rummet.

Nettan och jag började hitta på en massa saker om tvillingarna. Vi var
rika och vi hade varsin kille som gav oss presenter hela tiden. Precis
när vi börjat sätta igång och leka på riktigt ställde Nettan en fråga.
- Ska vi vara smala som jag eller stora som du? Hon tittade på mig som
att det var vilken fråga som helst och det var det antagligen i hennes
öron också.

Men för mig var det ingen vanlig fråga, det var ett bevis på att det
stämde. Jag var annorlunda och jag var tjock. Jag skulle sluta äta mat,
bestämde jag mig för samma kväll. Någon halvtimme senare satt jag
gråtandes och tuggade i mig några chokladbitar jag rotat fram ur
skafferiet.
- Imorgon ska jag sluta äta mat, bestämde jag tyst för mig själv.

En annan episod

Jag var nästan fyra år och vi hade gympadag på dagis. Alla barnen hade
med sig gymnastikkläder och vi gick på led till en liten gymnastiksal som
låg några hundra meter från dagis. Jag hade en grön gymnastikdräkt
med volanger vid rumpan och flätor i håret. Jag kommer ihåg det så väl
för vi hade stått och stirrat på oss själva i en stor spegel som fanns i
omklädningsrummet.

När alla bytt om fick vi ställa oss i korridoren i anslutning till salen.
Jag var förväntansfull och så där sprudlande glad som bara dagisbarn kan
vara. Mitt emot mig i korridoren satt en jämnårig kille, vi kan kalla
honom för Jakob, lutad mot väggen.
- Vad tjock du är, sa han och blängde på mig.
- Det är jag inte alls det, försökte jag få fram men gråten hade redan
trängt upp i halsen och jag sprang tillbaka in i omklädningsrummet.
Efter en stund kom fröken in och undrade vad som hade hänt. Jag hade
svårta att ty mig till andra vuxna än mina föräldrar så jag svarade inte utan
följde bara med henne ut till de andra. Jag hatade gymnastiken och mest av
allt hatade jag hatade Jakob efter det.

Jag såg Jakob för några veckor sedan på bussen och tänk att jag satte mig
med min bästa sida till och försökte se så otjock ut som jag kunde. Vet inte
varför egentligen.

En kort episod



När jag var en sisodär 12-13 år gjorde jag alltid, eller åtminstione ofta,
en apliknande min så fort någon tog fram en kamera.
- När man döljer sig bakom en grimasch så behöver man inte tänka på
hur ful man är, resonerade jag.

Det här var på den tiden då jag ägnade många timmar om dagen till
att hänga på Lunarstorm och självklart slängde jag upp en bild på mig
själv. Just den bilden jag tänker på föreställde mig framför ett hus i
Italien med kinderna uppblåsta och händerna vid öronen. Någon månad
senare fick jag en kommentar till bilden. Någon, oväsentligt vem, skrev
att jag inte behövde blåsa upp kinderna för jag var ju ett fetto ändå.

Jag sa inget till någon utan svalde kommentaren, tog bort bilden och
gjorde aldrig mer den där apgrimaschen. Förrän igår då.

Effektiva onsdag




Frasse tog lite egobilder med webbkameran.


Tjoho. Vilken dag. En sån där dag när man känner sig helt sjukt effektiv
och hinner med både skola, plugg, prov, laga skitgod mat, gå min
favoritrunda och ta en skön dusch. Allra bäst är att jag har en fet
sovmorgon som väntar på mig imorgon så jag kan ägna resten av
kvällen åt att gosa med min kisse och kolla på film.

Helg på landet

Vi bestämde oss för att åka ifrån gamla goa linkan och bege oss till Majas
landställe i torsdags. En av veckans bättre idéer kan man säga.

Det fina med mina tjejer är att de kan vända rätt på alla tankar man
har i huvudet och göra livet lite mer lättlevt. Och även när livet är så
in i helvete svårlevt så är de små ljus i mörkret. Typ så.

Vi hann i alla fall med både pulkaåk, korvgrillning inomhus, massa prat,
kortspel och så förstås en stilla middag med bara ett glas vin. Eller hur
var det?

Idag kom jag hem till en sjuk liten kisse. Han har fått öronskabb (smittar
inte, puh) och sover mest hela tiden. Tycker så himla synd om honom,
min lilla ängel.

Ångestberget

Trots att jag bara har det sista halvåret av gymnasiet kvar så är
ångesten inför måndag större än någonsin. Jag har ingen som helst
aning om hur jag ska ta mig över det gigantiska berg som tornar upp sig
framför mig. Allt jag vill är att det ska bli vecka 20, då är betygen satta
och jag har sommaren framför mig.

Det kommer krävas 100 % fokus för att klara av skolan efter de mål
jag har. Livet i övrigt kräver just nu också 100 % fokus samt ett
körkort som tar ofantligt med tid och kraft för att lyckas få i handen.

Jag vill bara ligga hemma och gosa med min lilla kisse. Kan hända att
jag får lite tid över till det, framåt juli.

Nyår







Här är tre små highlights från nyårsafton. Fler bilder och mer om det en
annan gång. Kanske.

Nu ska jag ut och ta en rökis. Har suttit och trökat mig igenom de två
narniafilmerna. Ska nämligen se dem på bio imorgon. Gillade ettan men
tvåan var fan inget att ha. Fick snabbspola mycket där. Nåja, kan ju
hoppas att trean kanske är i lite bättre klass.

Puss

Lilla hjärtat

Du är den finaste present jag någonsin fått. Min lilla bubbe.







Att han gillar att titta in i kameran gör honom ju inte mindre perfekt!

Frassemannen

Har gått och blivit sjuk. Inte konstigt med tanke på de senaste dagarnas
bravader. Närå, men som tur är gör det inget att jag måste hålla mig i
soffan hela dagen för igår hämtade jag Frans.

Han är sötare än man kan tänka sig. Vill bara pussa på honom hela hela
tiden. Frasse är galet sällskaplig, följer mig vart jag än går och han sov
i min säng i natt. Däremot är han inte så mycket för att gosa. Han ligger
hellre i andra delen av soffan än bredvid mig. Men imorse fick jag
faktiskt en liten gosestund med honom.

Nu ska jag bara vänta på att mamma och pappa kommer hem också.
Dom kommer få en liten suprise för vi skulle egentligen hämtat honom
på måndag men mitt tålamod var för dåligt...


Framtiden

Trots att 2010 har varit ett underbart år så har inte världen förändrats så
mycket. Jag bor fortfarande kvar i samma hus, i samma stad och går på
samma skola i samma klass. Visst har det skett förändringar, men inga
stora. Nyår 2009 skiljde sig inte så mycket från nyår 2010.

Om ett år däremot, har jag tagit studenten och förhoppningsvis flyttat
härifrån. Det kommer nog bli ett händelserikt år i år.

Året som gick 2

Gjorde du något i år som du aldrig gjort förut?
Oja, köpte cigg lagligt och kom in på krogen. Sen var det förstås tusen
småsaker men dom vet ni ju redan om. Köpt en katt för två öl till exempel,
det händer ju inte varje dag.

Har du några nyårslöften?
Jag tänkte ta makten över mig själv i år faktiskt. Haha, näe allvarlit talat
så har jag lagt ner den idén.

Vilka länder besökte du?
Grekland och Spanien.

Vilket datum från år 2010 minns du extra bra?
Det mesta har suddats ut till en enda stor smörja. Men min 18-årsdag,
kristihimmelfärdshelgen (då när vi hade minikollektiv hos Jo & Jacob),
Spanienresan, Emmaboda, Barcelona, Kreta... Kan fortsätta i alla evighet.
20 december kommer nog alltid finnas kvar i mitt hjärta.

Vad var din största framgång 2010?
Jag har varit så mycket gladare än andra år. Det slår förstås allt!

Största misstaget?
Givetvis finns det mängder av små tillfällen jag kunde ha gjort på ett
annat sätt men vad jag vet har inget fått några ödesdigrande
konsekvenser. Kan hända att jag önskar att jag hade spenderat mer
tid med min mormor.

Bästa köpet?
Frans!

Vad spenderade du mest pengar på?
Kläder, cigg, alkohol, resor och fika. Vad annars?

Gjorde någonting dig riktigt glad?
Det faktum att jag har så himla himla fina vänner runt omkring mig hela
tiden har genomsyrat hela året.

Vilka sånger kommer alltid att påminna dig om 2010?
Paris med Monde Yeux!

Var du gladare eller ledsnare i år jämfört med tidigare år?
Överlag mycket gladare. Inte för att livet har varit enkelt på något sätt
i år men jag antar att jag har växt och förändrats på ett positivt sätt.

Vad önskar du att du gjort mer?
Vet inte, men jag borde definitivt ha rökt mindre!

Favoritprogram på TV
Ser fan aldrig på tv.

Vad gjorde du på din födelsedag 2010?
Käkade middag med mina älsklingar och sen tog vi en premiärrunda på
krogen. Det var en fantastisk födelsedag!

Den bästa nya personen du träffade?
Kommer fan inte på nån nu. Men jag har lärt känna Åsa 1000 gånger
bättre och det är jag väldigt glad för. Vi kände ju dock varandra innan.

RSS 2.0